Hoe vraag ik een keuring aan?

De keuring van een binneninstallatie kan uitgevoerd worden door keurders van het drinkwaterbedrijf van de klant of een extern erkende keuringsorganisme. De procedure voor het aanvragen van een keuring varieert per drinkwaterbedrijf of keuringsorganisme. 
Er zijn meestal meerdere mogelijkheden. Dit kan bij sommigen ook reeds per online applicatie. Voor de keuring van niet-residentiële (niet-huishoudelijke) installaties dient men steeds het eigen drinkwaterbedrijf te contacteren om een keuring aan te vragen. In heel Vlaanderen geldt de volgende regeling:

  • De keuringen van de huishoudelijke binneninstallaties mogen enkel uitgevoerd worden door keurders met een geldige AquaFlanders -badge. 
  • De keuring van niet-residentiële installaties is voorbehouden voor de drinkwaterbedrijven, of diens aangestelde.

Keurders met een geldige badge waarvan de vervaldatum niet verstreken is, mogen huishoudelijke binneninstallaties keuren. Indien er keuringsverslagen binnenkomen van de keurders die geen geldige badge hebben, worden de keuringen als zijnde niet conform beschouwd. Zowel de drinkwaterbedrijven als de ervaren keuringsorganismen kunnen zich aanbieden om keuringen uit te voeren. 

Als erkende gecertificeerde keurders mogen Klaus en Els van Riosan keuringen doen die conform zijn aan de eisen van AquaFlanders. Een afspraak of een vrijblijvende offerte kan u steeds aanvragen via het contactformulier .

Voor niet-residentiële keuringen (industrie, winkels, horeca, etc.) dient een expert van het drinkwaterbedrijf de keuring uit te voeren.