Hoe verloopt een keuring?
De keurder komt op het afgesproken tijdstip. De keurder dient toegang te hebben tot het pand om de keuring uit te voeren. Zorg ervoor dat alle deksels/putten toegankelijk en open zijn. Vóór de keuring start dienen de voorwaarden ondertekend te zijn.
De keurder bekijkt ter plaatse eerst de documenten (foto’s, plannen en documenten) om te bepalen welke regelgeving/vereisten van toepassing zijn. Aan de hand van een aantal testen zal de keurder uitsluitsel krijgen of het stelsel conform is. De keurder zal a.d.h.v. enkele technieken m.b.v. waterstroom/rook/camera/geluid nagaan of het stelsel volledig gescheiden is, het afvalwater correct is aangesloten of voorbehandeld wordt en de details m.b.t. de rioleringsonderdelen inventariseren.
Indien de privé waterafvoer correct verbonden is en gescheiden zoals opgelegd door de wetgeving (AWVR en MB keuring) zal u een conformiteitsattest ontvangen. Dit attest is nodig om een aansluiting op het openbaar afwateringssysteem te kunnen aanvragen. Tevens ontvangt u een opsomming van aandachtspunten die niet tot afkeur geleid hebben, doch die belangrijk zijn om in acht te nemen om de vooropgestelde levensduur van het stelsel te kunnen waarborgen.
Indien uit de testen die de keurder uitvoert blijkt dat het stelsel niet correct verbonden en niet gescheiden is zoals opgelegd door de wetgeving zal de keurder een non-conformiteitsattest afleveren. Daarin staat een opsomming van de vastgestelde gebreken die tot afkeuring geleid hebben. In zulk geval dient u het systeem aan te passen zodat het wel voldoet. De klant dient na het nemen van de herstelmaatregelen een herkeuring aan te vragen. Indien de herkeuring uitgevoerd wordt door dezelfde keurder, is de herkeuring beperkt tot de herstelmaatregelen.
AquaFlanders of Vlario is de organisatie die verantwoordelijk is voor de keuring. Bent u ontevreden over een keuring uitgevoerd door een erkende keurder, dan moedigen we u in eerste instantie aan om in dialoog te treden. Komt u er niet uit, dan kunt u via de website van de betreffende keuringsinstelling een klacht indienen.